született:
e-mail: csigo-at-mtapti.hu
Csigó Péter szociológus. 2004-tol egyetemi tanársegéd a BMKE Szociológia és Kommunikáció Tanszék Média Oktató és Kutató Központban. 2001-tol 2004-ig tudományos munkatárs az MTA Politikai Tudományok Intézetében. Jelenleg PhD hallgató az École des Hautes Études en Sciences Sociales-ban. Médiabefogadás-kutatással, médiaelmélettel, szociológiával kapcsolatos tárgyakat tanított a BMKE-n és az ELTE Szociológiai Intézetében. Kutatási területébe tartoznak: a népszerű kereskedelmi média és a politika viszonya, az emberek hétköznapi médiahasználati szokásai, életstílusa és fogyasztási szokásai, a választók közéletről alkotott véleményei, és a digitális média hétköznapi használata.
Szakmai tapasztalat
2004- egyetemi tanársegéd, BME GTK SZKT MOKK
2004-től külső tudományos munkatárs, MTA PTI
2001-2004 tudományos munkatárs, MTA Politikai Tudományok Intézete
Oktatási tapasztalat
2005-8 BME kommunikáció BA-n és más alapszakokon oktatott tárgyak: A tömegkommunikáció szociológiája, Kultúraszociológia, Technológia és Kultúra, A társadalomkutatás módszertana, Szociológia, A politikatudomány alapjai
2005 Médiaelmélet. BME Médiatervező posztgraduális képzés.
2004 A társadalomelemzés alapjai. BME Szociológia as Kommunikáció Tanszék
2004 Reprezentáció és performance - kortárs médiakutatás. ELTE Szociológiai Intézet, Tömegkommunikáció Szakirány
2001 Hétköznapi politizálás. ELTE Szociológiai Intézet, Tömegkommunikáció Szakirány
2000 Az új paradigma (?): médiarecepció-kutatások. ELTE Szociológiai Intézet, Tömegkommunikáció Szakirány
2000 Médiahasználat és médiabefogadás. BKE Széchenyi István Szakkollégium
Végzettség
1999- PhD hallgató, EHESS, témavezető: Daniel Dayan
1999: DEA (az angolszász MA) diploma megszerzése a párizsi Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales-ban. Minősítés: tres bien (5). Cím: Recherches sur la réception d’information. Témavezető: Luc Boltanski
1998: Kutatószociológusi diploma az ELTE Szociológiai Intézetében. Minősítés: jeles (5). Cím: A gazdasági stabilizációs diskurzus. Témavezető: Némedi Dénes
Ösztöndíjak
2000-2003: francia kormányösztöndíj ko-tutoriális doktori képzésre az EHESS-en. 1998-2001: doktorandusz ösztöndíj a BKE-ELTE szociológia doktori programján.
1998-1999: francia kormányösztöndíj DEA-képzésre az EHESS-en.
1997-98: Köztársasági Ösztöndíj
1997-98: Diákok a tudományért ösztöndíj, Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány
Díjak
1999: A Széchenyi István Szakkollégium Szakmai Díja
1998: BKE, Szociológia TDK, 1. díj.
1997: OTDK, Politológia Szekció, különdíj
Konferencia részvétel
2000 Information genres – the construction of public sphere. Erasmus International Conference: Transformation of Communication Culture. Budapest
2001 The duality of statements and speech-acts: dynamic network analysis of a discursive innovation. Presentation at the workshop of CODES group, Columbia University, New York
2002 The duality of statements and speech-acts: dynamic network analysis of a discursive innovation by Peter Csigo, Balazs Vedres. International Sunbelt Social Network Conference XXII, New Orleans
2002 Miért nincs hatásuk a kereskedelmi híradóknak? Média és politika workshop, MTA PTI.
2004 Media commercialization and public consciousness – a Hungarian case study. Second International Conference of Young Scholars: Communication in the Global World. Ljubljana
2005 Representation and Performance. Toward a performative model of media effects. First European Communication Conference. Amsterdam. November 25-27.
2006 Late modern individualization, cultural integration and the media-constructed public sphere. Tampere University, Finland.
2006 Affirmative Politics: How the Promotionalization of Politics Affects the Citizen? British Political Science Association Conference. Media and Politics sesion. Reading University. April 4-6.
2006 The „Effect Seekers”: Reception of Government Propaganda at PSB Television in Hungary. Commitment and Complicity. ASCA Conference. Amsterdam. March 29-31.
2006 Late modern individualization, cultural integration and the media-constructed public sphere. Tampere University, Finland. May 14-16.
2006 The „Effect Seekers”: Reception of Government Propaganda at PSB Television in Hungary. COST International Conference, Budapest, CEU. Június 15.
2006 Celebratory Politics. Late modern promotionalism and politics. CRESC Conference, Oxford. September 4-6.
2006 Celebratory Politics. Late modern promotionalism and politics. Popular Media and Cultural Citizenship Conference, Budapest, CEU. September 22-23
2007 Downbreaking News. 57th Annual Conference of the International Communication Association: Creating Communication: Content, Control, Critique, San Francisco. May 24-26.
2007 Ritualizing and mediating „ordinary” reality in the era of „event television”. Media Events Conference. University of Bremen. Bremen. July 8-9.
2007 Beyond media exposure: interactive audience engagement and mainstreaming in the convergent media environment. ‘Re-Thinking Cultural Economy’ conference Manchester University Centre for Research on Socio-Cultural Change (CRESC) http://www.cresc.ac.uk/events/conference/index.html Manchester, September 5-6.
2007 Falling Apart or Falling Together? – audience fragmentation and audience casualization in the new media environment. Transforming Audiences Conference. University of Westminster. London. September 6-7.
Kutatási tapasztalat:
1997 A Bokros-csomag vitájának elemzése
1998 A gazdasági stabilizációs diskurzus – a rendszerváltás diszkurzív konszolidációja.
1999 Információs műfajok – az információs csatornák műfaji különbségei
2000 Médiarecepció és közéleti tudatosság. Nyilvános ügyek konstrukciója az elektronikus és írott sajtóban. Jelentés a Batthyány-alapítvány számára, Csite Andrással és Vedres Balázzsal
2002 Közéleti napirend a sajtóban és a közvéleményben. Jelentés a Nyilvánosság Klub számára
2002-2004 Közéleti tudás és hétköznapi politizálás a kereskedelmi média korában. Empirikus kutatás a XXI. Század Intézet és az MTA PTI megbízásából.
2003-2005 Népszerű média és a politika tabloidizációja. OTKA kutatás Hankiss Elemérrel és Kiss Balázzsal
2005-6 Késő modern individualizáció, internethasználat és kereskedelmi média Magyarországon (MTA Politikatudományi Intézet, és Politikatörténeti Intézet megbízásából)
2006-7 Mobil távközlési technológiák felhasználói szokásainak elemzése. (a Mobil Innovációs Központ megbízásából)
Konferencia szervezés:
· RE:Activism: international conference on new media and activism, a joint project by CEU, BUTE, OSI and the Annenberg School for Communication, 2005, Budapest, http://www.re-activism.net/
· Popular Media and Cultural Citizenship, a joint project by CEU, Magyar Tudományos Akadémia. 2006, September. http://www.cmcs.ceu.hu:8080/cmcs/a30cost/meetings/Past2006
Publikációs jegyzék
angol nyelvű publikációk:
· 2000 Csigó Péter – Kovács Éva: The Hungarian–Romanian Basic Agreement: Positions and Issues in the Debate. In: Sík Endre (szerk): New Diasporas in Hungary,Russia and Ukraine: Legal Regulations and Current Politics, 142-190. Open Society Institute/Constitutional and Legal Policy Institute
· 2000 Csigó Péter: Information Genres: The Construction of Public Affairs. In: Schleicher Nóra (szerk.): Communication Culture in Transition, 99-118., Akadémiai Kiadó, Budapest
· 2002 Csigó Péter – Vedres Balázs: Negotiating the End of Transition: a Network Approach to Political Discourse Dynamics, Hungary 1997. ISERP Working Paper 02-06.Columbia University, New York
· 2007 The Effect Seekers. In: K. Jakobowitz – M. Sükösd: Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change in Global Perspective.Intellect Books: Bristol. In press.
Conference Papers:
· 2005 Representation and Performance. Toward a performative model of media effects. First European Communication Conference. Conference paper
· 2006 The Effect Seekers: ’fandom’ and ’alliance’ in the consumption of PSB TV’s pro-government propaganda in Hungary. British Political Science Association Conference Conference paper.
· 2006 Celebratory Politics. Late modern promotionalism and politics. CRESC Conference. Oxford.
· 2007. Downbreaking News. ICA Conference, San Francisco.
magyar nyelvű publikációk:
· Csigó Péter (2007) Mobil távközlési technológiák felhasználói szokásainak elemzése. (a Mobil Innovációs Központ számára készített elemzés)
· Csigó Péter (2007) Társadalmi rétegződés és egyenlőtlenségek. in: S. Nagy Katalin (szerk): Szociológia.
· Csigó Péter (2007) Kultúra és társadalom. in: S. Nagy Katalin (szerk): Szociológia.
· Csigó Péter (2006). Kereskedelmi média és késő modern individualizáció Magyarországon. In: Kovách I. (szerk.) A magyar társadalom érdekviszonyai és struktúrája Budapest: Napvilág (megjelenés alatt)
· Csigó Péter (2005) Közéleti diskurzusok és identitások a népszerű média terében. Miért nincs hatásuk a kereskedelmi híradóknak? Médiakutató 2005/4.
· Csigó Péter (2005). Miért nincs hatása a kereskedelmi híradóknak? – valóság-hatás és performatív hatás a kereskedelmi média korában. In: Bayer, J. – Bajomi-Lázár Péter (szerk) Média, politika, globalizáció. Budapest:MTA PTI
· Csigó Péter (2004). Törzs-közönségek. Identifikáció és közéleti tudás a kereskedelmi média korában. In: Lánczi, A. (szerk.) XXI. Század Intézet Évkönyve. Budapest: XX. Század Intézet.
· Csigó Péter (2003). Identitás és politika. A 2002. évi magyar választások két botránya. Politikatudományi Szemle. 12/2, 173-207.
· Csigó Péter (2002). A televíziós hírműsorok a választási kampány időszakában. In: Sükösd, M.–Vásárhelyi. M. (szerk) Hol a határ? 329-344. Budapest: Élet és Irodalom.
· Csigó Péter (2000): Információs műfajok és közéleti tudatosság. Jel – Kép, 4.
· Csigó Péter – Kovács Éva (2000): Európai integráció vagy/és kisebbségpolitika – a magyar-román alapszerződés sajtóvitája. In: Sík Endre – Tóth Judit (szerk.): Diskurzusok a vándorlásról, 252-278.o., Nemzetközi Migrációs és Menekültügy Kutatóközpont, Budapest
· Csigó Péter – Letenyei László (2000): Véleményhálózatok. Falu, város, régió, 10.
· Csigó Péter (1998): A gazdasági stabilizációs diskurzus. Szociológiai Szemle, 3.
· Csigó Péter (1997): Vázlat a Bokros-csomag vitájának elemzéséhez. Politikatudományi Szemle, 4.